vrijdag 19 juni 2009

Rode bessen-oogst


Onze rode bessenstruiken deden het niet goed, ze zijn verplant geweest....MAAR!
Laat nu toevallig bij ons in de buurt een mevrouw wonen met een reusachtige tuin, met een vrij verwilderd gedeelte dat VOL met rodebessenstruiken en frambozen staat. Ik passeerde er van de week (te voet naar de kine) en zag haar buiten aan het werk. Ik ken haar ook wel wat dus ging ik vragen of ze ze zelf nog plukt....Niet dus (of tenminste maar een klein deeltje van de oogst). En ja, we mochten komen plukken...Dus 's namiddags ben ik met mijn twee oudste dochters, ieder met een emmertje in de hand gaan plukken. Het was heerlijk...en we kregen nog een rondleiding in de tuin met ook een grote moestuin, serre, vijver vol vissen...onze meisjes waren onder de indruk! Op de koop toe kregen we nog een hele zak met walnoten én plantgoed van bloemen waar ze zelf geen plaats meer voor had... Nu hebben we al afgesproken dat ze van mij ook nog wat plantjes krijgt. En wij, wij kunnen smullen van overheerlijke rode bessen!

Alsje er te veel hebt zijn ze uitstekend in de diepvries te bewaren: per kg bessen er 250 gr. suiker onder husselen. En dan kun je ze wel een jaar goed bewaren.

2 opmerkingen:

  1. Heb je er ook al confituur van gemaakt? Het lekkerste is wel in combinatie met ander rood fruit, aardbeien en frambozen bv.
    De rode bessen zeef je ook best eerst, voor de pitjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Neen nog geen confituur. Wat bessen ingevroren en 1 doosje coulis. De rest is in dessertjes verwerkt en de 'fruitijsjes'.

    BeantwoordenVerwijderen