donderdag 6 augustus 2009

Terug bloemschikken







Naar het einde van de zomer toe zijn er weer heel wat planten op hun best om te gaan bloemschikken. Omdat ik dit jaar overvloedig veel hortensia's heb, kon ik het niet laten...

Meteen met de grootste strokrans die ik had liggen een hortensiakrans gemaakt. Eerst alle toefjes hortensia op draad gezet.
Dan een 'bloementaart' met natte oasis als basis. De rand is gemaakt met het blad van de olijfwilg. De taart is opgevuld met pachysandra, hortensia, kogeldistel, sedum en de nog groene appeltjes 'red sentinel'.

Een werkbeschrijving ga ik niet geven. Eigenlijk zou je gewoon een cursus moeten volgen om de basistechnieken te leren. Voor ik een cursus volgde,deed ik ook zomaar wat en het resultaat was (op enkele uitzonderingen na) niet echt geweldig. Je leert ook heel veel bij over materiaal dat je uit de tuin kan gebruiken of zelfs uit de natuur. Vaak véél mooier dan gekochte bloemen uit de bloemenwinkel. Roosjes daar kun je niet buiten, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar stukken met eigen materiaal.

2 opmerkingen:

  1. Amai, Tine, echt heel heel mooi en knap gedaan, en daar kun je van blijven genieten hè, van zo'n tafelstukken!
    Waar heb jij de bloemschikcursus gevolgd, en hoeveel keren was dat?
    Wij hebben hier massa's kleine peertjes aan de bomen hangen, ik dacht om ze in vet te dompelen voor tegen de feestdagen, heb jij hier ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De cursus was van 'Florama' en wordt in de warande gegeven 1 avond per maand gedurende 4 jaar. Het laatste jaar moet ik eigenlijk nog volgen. De peertjes kun je op allerlei manieren verwerken. Ik heb nog een ideetje in een boek staan in combinatie met hop.

    BeantwoordenVerwijderen