zaterdag 7 maart 2009

tuinkarweitjes











Van de week was het zo'n zonnige dag dat ik letterlijk en figuurlijk de tuin 'invloog' om aan al dat voorjaarswerk te beginnen( of werk dat in het najaar is blijven liggen, hahahaha). Ik heb foto's gemaakt van : voor. Een reportage 'na' zou wel mooier zijn ... maar wees gerust; dit geraakt wel 'opgeruimd'. Frambozen snoeien, borders opruimen, fruitboompjes en de vlinderstruik snoeien... en nog een veel langer 'te doen lijstje'
Een stuk haag verplanten (niet simpel als die al diepgeworteld is, hopelijk schiet ie terug in gang)
Verder zie je al wat ' lente' op de foto's naast al dat dorre en dode materiaal: narcissen in de knop en een bloeiende gele kornoelje (Cornus mas). Over die laatste twijfelde ik eerst om 'em in de tuin te zetten. Naast het vroege voorjaar met zijn fijne gele bloemetjes is het een weinig boeiende struik die best groot kan worden. Maar 15 m moet hij zeker niet worden in onze bescheiden tuin.
HIj komt vooral voor in mediterrraan gebied , maar ook in Canada en de VS.

3 opmerkingen:

  1. Die gele kornoelje is mooi, speciaal vind ik (misschien iets voor in onze tuin -ooit-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog even rechtzetten dat de gele kornoelje vooral in mediterraan gebied voorkomt...VS en Canada moet ik nog even checken. Een echte aanrader voor de voorjaarstuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Canada komt de gele kornoelje ook voor. handig als je daar een bekende hebt wonen.

    BeantwoordenVerwijderen